Instagram opdaterer interface og ikon

Fortsætter debatten fra dette emne af @peterurban

Instagram har i dag opdateret deres app ikon og givet deres interface en update.

Før og efter

Du kan læse mere om begrundelsen og overvejelserne i denne Medium post fra Ian Spalter, Head of Design

The original icon’s skeuomorphic style had the benefit of making it feel tangible despite being pixels, and our initial explorations involved trying to modernize it as it was. We started with the basics, removed ornamentation, and flattened the icon. And we arrived at a brighter, flatter option — but was it better? Would we feel the need to do this again in a year?

Since these early “flattening” explorations lacked the visual weight of the original, we turned our focus to figuring out exactly what people loved about the classic icon and how we could carry that over. Anecdotally, we knew that people loved the rainbow and the camera lens was a key visual element. As a part of our process, we also asked people at the company to draw the Instagram icon from memory in 5 seconds. Almost all of them drew the rainbow, lens, and viewfinder.

Ikon system, før og efter

Updateret interface

I forbindelse med annonceringen har Instagram også publiceret følgende video, som i slutningen viser hvad der ligner snapshots fra designprocessen til det færdige resultat
https://vimeo.com/166138104

Hvad er dommen?

• Hvad synes du om den nye interface opdatering og det nye ikon?
  • Flat ikon over skeumorphism?
  • Var der meget værdi i det gamle ikon, som går til spilde med det nye ikon?
  • Var en af skitserne i videoen bedre end det endelige ikon?

Man fristes til at tro at det er K-FORUM der havde valgt farvepalette :confused:

2 Likes

2 Likes

Jeg er vild med det nye interface, simpelt og giver fokus til content.

Det nye ikon er hvad det er… Husk der altid er mere under overfladen end “bare” design når man redesigner sådan noget, der gik nok politik i den i løbet af processen. Så er det jo bare et app ikon, det overlever vi nok.

Alt i alt :+1: til det nye Instagram.

(PS kan vi snakke om hvordan Instagram har nailet at have ads i deres feed uden det er super irriterende, det er godt klaret)

Ikonet er et frisk pust, og det er rart. Om det er det bedste ikon, udfra procesvideoen med de forskellige bud… Måske, måske ikke. Ved det ikke helt. Men dét jeg ved, er at jeg får mere lyst til at tappe på ikonet nu, end hvad jeg havde før. Måske er det fordi det er spritnyt, og UI også har fået et løft. Det kan være, og måske mindskes min lyst til at tappe og interagere med Instagram mange gange igen om et par uger.

Hvad angår hele flat vs skeumorphism debatten, så falder det nye ikon bedre ind sammen med de andre ikoner jeg har på min home-screen. Det kan være både godt og dårligt. Måske kan det forklare farvevalg og gradienten. De skulle måske bruge noget der fik det til at poppe ud, og adskille sig fra de andre ikoner.

Det gamle ikon stod stærkt, nok mest pga. det ikke rigtig har ændret sig synderligt siden launch i 2010. Hvis det overhovedet har ændret sig. Og det var vi blevet vant til at se på, og interagere med. Og når hoveddelen af mennesker er vanedyr, så kan det være svært at skulle forholde sig til noget nyt der ikke har ændret sig i 6 år.

Min dom; Det er et frisk pust, og jeg synes det er rart. Om det er deres bedste pust… Måske ikke. Men jeg synes heller ikke det er dårligt.

Og appens interface… :raised_hands: :ok_hand:

2 Likes

1 Like

Personligt synes jeg der er gået lige lovligt gradient trend i den for trends skyld. Fra man kan se fra videoen ser det ud til at den eneste fællesnævner har været at ikonet skulle være fladt - men ud over det ser det ud til at Instagrams designere har skudt med spredehagl i deres konceptudvikling.

Det er fint at gradient konceptet bliver brugt på deres andre apps, men hvorfor spiller dette koncept ikke nogen rolle andre steder i deres produkt? Der er ingen referencer til ikonets stil inde i appen og ingen andre steder hvor jeg har set de har arbejdet med dette formsprog. Det virker lidt mærkeligt at klikke på et app ikon, som slet ikke repræsenterer resten af app’en.

Når det er sagt skal Instagram nok klare sig og det tager sikkert bare et par måneder før vi har glemt det gamle ikon. Man skulle dog ønske de havde taget det lidt roligt med border radius - det koger lidt over.