UX Værktøjskassen

(Nikolaj Roadley-Battin) #1

Hey DD,

Tænker at sådan en gruppe UX eksperter og designere må kunne sammensætte den ultimative liste for UX tools. Både til research og design!

Research:
Typefont - Spørgeskemaer
Lookback - User Research

Design/Prototype:
Proto.io - Mockups mobil/web
Origami - Mockups mobil/web
Processing - Interaktive sketches
Arduino - Hardware prototyping
SAM Labs - Hardware prototyping

(Philip Battin) #2

Fedt topic!
Hos Google bruger vi ofte

Research
Dscout - contextual/moment based research
Google Surveys - quick and dirty quant research

Design/Prototyping
Sketch – Digitalt design
Google Slides – Pitch decks

(Nikolaj Roadley-Battin) #3

Nice! Bruger i nogle bestemte plug-ins til Sketch? Er ret vild med deres iPhone app til hurtige mockups, men kan se at Adobe har adopteret den funktion også.

Jeg syntes også Slides (Keynote, Google etc.) er fede som en hurtig click-prototype. Men hvordan har i brugt det? Er usikker omkring begrebet ‘Pitch Decks’.

(Oskar) #4

Hvis du arbejder paa et produkt, der allerede har en API, er det meget smart at kunne arbejde med live data: https://github.com/preciousforever/sketch-data-populator

(Casper Overgaard) #5

Watch this space https://labs.invisionapp.com/craft !

(sune) #6

Sketch og InVision til at visualiserer idé og koncept.

Stemmer i ang. Craft som er en af de plug-ins der har gjort idé genering lidt hurtigere eller tættere på design (og mindre “grey boxing”).

Dette dejlige plug-in http://marcosvid.al/sketch-notebook/ har gjort annotations lidt nemmere i Sketch for mig, normalt bruger jeg InDesign til dokumentation (Zen men til tider Zzz).

Jeg vil dog sige at Google Spreadsheets er et essentielt værktøj for mig inden blyanten rammer papiret.

(Rasmus Kahl Olsen) #7

Om det er et decideret værktøj kan klart diskuteres, men jeg har igennem mine få år i branchen, benyttet mig af Hyper Islands Toolbox når det kommer til workshops og generelt samarbejde i teams.

De tilbyder et super lækkert menukort af sjove og kreative værktøjer. Jeg kan klart anbefale af kigge disse igennem.

(Nikolaj Roadley-Battin) #8

Lækkert! Vidste ikke at Hyper Island havde online ressourcer. Det minder lidt om IDEO’s Design Kit.

(Rasmus Kahl Olsen) #9

Sweet - kendte ikke til IDEO’s… :ok_hand: Tak for den!

(Peter Urban) #10

Sketch
Har været på Sketch vognen lige siden Adobe sløjfede Fireworks. Lurer lidt på hvad der sker med Adobe Experience Design, men indtil da sidder jeg solidt i Sketch-båden.
Framer
Mit go-to tool til at prototype interaktioner og animationer. Stor fleksibilitet da det er kode-baseret og god integration med Sketch.
Invision
Bruger Invision både til at prototype overordnet navigation og som præsentationsværktøj. Har også virkelig god integration med Sketch.
Zeplin
Har haft god erfaring med at bruge Zeplin til at overlevere mockups til udvikling. Kæmpe time-saver

(Oskar) #11

Spreadsheets? Do share! :floppy_disk:

(sune) #12

Spreadsheets lyder måske lidt tørt, men bruger det ofte til at forstå og strukturer indhold.

Det har udmundet i både road maps, feature mapping, site maps, content audits, ex. mapping, og content matrix.

Som et kollaborativt værktøj synes jeg det er super stærkt da de fleste mennesker har kendskab til formatet (klienter såvel som internt) så det kan være en god måde at få dialog igangsat.

(sune) #13

Hey Peter,
Jeg har luret på Framer og rodet lidt rundt med deres trial. Integrering med Sketch (og Photoshop) er super fed, og fedt med mere frihed til at lave custom animationer/transitions.

Der vil altid være en læringskurve og jeg synes at CoffeeScript ser forholdsvist simple ud.

Men for mig ser det ud til at frontend ikke kan genbruge noget af koden, så mine spørgsmål er: Hvor stor værdi bringer Framer? Og i hvilke situationer synes du Framer er stærkest (præsentation vs. intern kommunikation) ?

(Peter Urban) #14

Hej Sune

Så sent som i går lanceret Framer en ny version, der gør det muligt både at arbejde visuelt og i kode. Så nu burde indlæringskurven være endnu lettere.

I forhold til workflow må man altid opveje hvor man lægger sin energi – uanset værktøjskasse. Målet med Framer aldrig været at generere produktionsklar kode, men at åbne op for den fleksibilitet kode muliggør.

For mig giver Framer størst værdi når det bruges til mikrointeraktioner og animation. Her vil jeg have så meget kontrol som muligt. Du kan i teorien godt prototype en hel applikation, men det kommer til at gøre ondt. Her giver det langt bedre mening at bruge et tool som InVision.

Jeg bruger Framer både til præsentationer og internt, dog med hovedvægt på sidstnævnte. Til præsentationer bruger jeg enten Present Mode eller laver et screen capture med Quicktime.

(Peter Urban) #15

Facebook også på trapperne med Origami Studio, der bliver et node-baseret prototyping-værktøj i stil med Quartz Composer (som Origami tidligere var baseret på). Så hvis man er til den slags workflow, så er det måske værd at holde øje med.

(Nikolaj Roadley-Battin) #16

Yep, det ser ret interessant ud. Fedt at de bibeholder gratis-modellen for deres Studio App også. :slight_smile:

(Benjamin Ottensten) #17

Jeg er vild med Principle til interaktive prototype - både til mobil og desktop. Jeg vil ret gerne lære Framer til de mere avancerede prototyper, hvor man evt. også vil arbejde med rigtig data, men Principle har virkelig vist sig at være et godt værktøj til hurtigt at teste nogle relativt kompliceret interaktioner :slight_smile:

(Philip Battin) #18

FullStory virker som et smart lille værktøj til at lave remote user tests af websites

(Jesper Fagerlund) #19

Jeg chipper ind med workflowy.com - vanedannende til at organisere tanker, og super super hurtigt til at notere links, IA, noter til IA etc. Og så selvfølgelig Webflow til designfasen - al magt til designeren. Ikke kun en række udvalgte transitions, hvilket kan være godt. Men webflow kan bare lige det mere.

(Oskar) #20

http://prototypingtools.co/ har en fin tabel-oversigt.